Prečítajte si pár pekných slov cestovateľky, ktorá navštívila Petrohrad a neľutovala.

Milujem Paríž. Myslela som si, že niet krajšieho mesta na svete ako Paríž, bola som tam niekoľko krát. Raz – pri rozhovore s mojimi rodičmi sa otec so mnou hádal: „Paríž? To je nič… keby si videla Petrohrad! To je niečo! Francúzsky Versailles sa môže skryť pred krásou Petrohradských zámkov.“ Samozrejme, že som si stála za svojou pravdou. No nedalo mi to. Keď som toto mesto spomenula v rozhovoroch so staršou generáciu, každý, kto Petrohrad navštívil bol nadšený už pri vyslovení názvu mesta a začal opisovať jeho nádhery.  Samozrejme hneď som si „vygooglila“  fotografie Petrohradu. A naozaj – vyzeralo to skvelo.  Ako sa tam dostať? Začala som rozmýšľať – po rusky neviem, keďže som generácia, ktorú povinná ruština už nezastihla, tak som mala trošku obavu ísť na vlastnú päsť do Ruska – do krajiny, kde by som sa nevedela dohovoriť a navyše na vstup do krajiny sú potrebné víza. V tom  – akoby zázrakom som natrafila na ponuku známej košickej cestovnej kancelárie, ktorá ponúkala svoju novinku – 5-dňový poznávací zájazd letecky z Košíc do Petrohradu.  Bolo rozhodnuté – ide sa do Petrohradu.  Cestovná kancelária za nás vybavila všetky formality, vrátane víz.

Let bol pohodlný – odlietali sme v skorých ranných hodinách z Košíc do Varšavy, kde sme počkali na spojenie do Petrohradu. Po prílete nás na letisko v Petrohrade nás čakala sprievodkyňa Evka, s ktorou sme sa vybrali na prvú časť prehliadky. Po ceste z letiska sme videli pamätník hrdinských obrancov Leningradu. Našou prvou zastávkou bol Zajačí ostrov  a návšteva Petropavlovskej pevnosti spolu s katedrálou – jej zlatú špicu strechy bolo vidieť už z diaľky. Po prehliadke sme sa presunuli do hotela.

Cestovná kancelária nemohla vybrať lepšie miesto na ubytovanie – mali sme hotel len pár metrov od Nevského Prospektu – čo je centrum mesta. Nevsky Prospekt je lemovaný obchodmi, reštauráciami, kaviarňami či krčmičkami. Naše prvé kroky viedli do jednej z ruských reštaurácií. Hádajte čo sme si dali na večeru ako prvé J Typický ruský boršč nesmel chýbať.  Večerná prechádzka smerovala k pobrežiu Nevy.

Ďalší deň sme mali naplánovaný výlet spolu so sprievodkyňou do Petrodvorca . Na ten som bola veľmi zvedavá, keďže práve tento palác je nazývaný aj ruským Versailles – a naozaj, jednoznačne je to miesto, ktoré človeka ohúri svojou veľkoleposťou a pompéznosťou.  Popoludní sme sa vrátili späť do mesta a užívali si miestny kolorit a kochali sa lodičkami plaviacimi sa úzkymi kanálmi. Ďalšie ráno sme sa vybrali na návštevu mestečka Puškin  a prehliadku unikátneho Jekaterinského paláca s legendárnou „Jantárovou komnatou“ opradenou mnohými tajomstvami.  Ďalší palác, ktorý dokazuje bohatstvo a prepych ruských cárov, z ktorého ostanete opäť v nemom úžase. Po ceste späť do mesta sme mali zabezpečený obed v tradičnej ruskej reštaurácii – a o zábavu bolo postarané. K typickým ruským špecialitám bola podávaná – ako inak vodka a zahrala nám aj ruská ľudová hudba.

Do konca pobytu sme navštívili so sprievodkyňou ďalšie impozantné miesta  – Chrám svätého Izáka, Palácové námestie, Ermitáž, Chrám Spasiteľ na krvi a tiež sme sa plavili loďou po Petrohradských kanáloch. Program bol vytvorený tak, aby sme toho videli čo najviac so sprievodkyňou a zároveň mali dostatok času na individuálne voľno. Mnohí stihli navštíviť niektoré z nespočetných múzeí, ktoré Petrohrad má  – Fabergého múzeum, Auroru, Múzeum Delostrelectva, Múzeum námorníctva, či Múzeum ruskej vodky.  Sprievodkyňa dokonca zabezpečila záujemcov vstupenky na vybrané podujatia – koncerty, či večerné predstavenie baletu.  Odporúčam návštevu Petrohradu  – starším generáciám – aby si pripomenuli časy nedávno minulé, mladým generáciám – aby zažili a videli túto krásu a kultúru. Niekedy je lepší poznávací zájazd ako letná dovolenka.